International press articles (Denmark, Germany, Spain)

Berlingske Tidende
1973

Roskilde-festival en stor success

Arrangørerne af Roskildefestivalen, der vil bruge overskuddet til et ungdommens hus i Roskilde, kan glæde sig over, at arrangementet er blevet en kæmpesuccess. På alle planer bedre end sidste år.
Vejret har været bedre, musikken bedre, forholdene næsten ideelle, og der har også været lidt flere besøgende. Det præcise antal betalende gæster er lidt over 15.000 - og det giver Roskilde-fonden et overskud på omkring 200.000 kr.
Musikalsk har de bedste øjeblikke været gemt til sidst. På festivalens anden dag var den engelske rockgruppe Fumble i aktion, og det var en fornøjelig oplevelse. Selv om gruppen kom på scenen et godt stykke efter midnat, hvor de fleste var trætte efter en lang dag med sol og musik, fik musikerne med deres festlige udgaver af rock-klassikerne plus et par af deres egne numre i samme stil publikum på benene, og der blev klappet ind til et ekstra nummer i sommernatten. Fumble ser så tilpas afslappet på sig selv, at det humøfyldte og simittende gårlige i publikum. Det er et veloplagt orkester med fremtiden for sig.
En fantastik modtagelse fik også de danske grupper Culpepper's Orchard og Gasolin. De første laver selv medodimateriale af betydelig standard, og da alle musikerne i gruppen er overgennemsnittet, er Culpepper's Orchard i stand til at gennemspille en udvikling på følelser og stemninger, der giver lytteren en mægtig tilfredsstillelse. Det er en gruppe, som bruger al sin opsparede energi på scenen og er i rivende udvikling.
Gasolin i de mest iøjnefaldende kustumer, man mindes at have set i en dansk gruppe præsentere, var en fryd både for øjet og øret. Det var derfor ikke uretfærrdigt, at de løb med hele festivalens største bifald. Gasolin har en fin kontakt med publikum, og intet er i stand til at slå dem ud. Med selvtillid, professionalisme og højt humør fik de sig endnu nogle fans til de mange tusinde, de har i forvejen.
Arrangørerne har grund til at være tilfredse med resultatet. Festivalen har ikke været forskånet for små ubehageligheder, som altid vil følge med i kølvandet, hvor 15.000 mennesker er samlet på ét sted.
Alt i alt er det dog forløbet mere gnidningsløst end sidste år, og der er ingen tvivil om, at Roskilde-fonden efter et endeligt overblik over dette års beatbegivenhed i højsommeren, til næste år atter laver festival for tusinder, der er interesseret i at være i camping-lejre med jævnaldrende fra hele Skendinavien.
kris.